2 Gemeentelijke dienstverlening
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie 2013 | Begroting 2015 | Streef- waarde | Bron |
Percentage inwoners dat tevreden is over de balie Burgerzaken in het stadhuis. | nb: nieuwe indicator | nb: nieuwe indicator | 60% | 80% | Zaanpeiling . |
In top 10 ranglijst Top 100 gemeenten online | 54 | 54 | 15 | <=10 | http://100gemeenten.nl |
Percentage inwoners dat tevreden is over de eerste-lijns-afhandeling van telefonische vragen. | nb: nieuwe indicator | nb: nieuwe indicator | 60% | 80% | Zaanpeiling. |
2.1 Digitaal behandelen van vergunningen
Prestatie-indicator | Nulmeting | Realisatie 2013 | Begroting 2015 | Streef- waarde | Bron |
Percentage vergunningen dat binnen 3 weken volgens de versnelde procedure wordt verleend | 18% 2014 | 0% | 50% | 75% | SquitXO, Mozard en Blitts |
Percentage omgevingsvergunningen met een projectafwijkingsbesluit dat binnen wettelijke termijn wordt verleend | 10% 2013 | 10% | 50% | 90% | SquitXO |
Activiteiten |
Uitbreiding van de volgende digitale vergunningen: dakkapel- en aanbouw-vergunning, drankvergunning, horeca exploitatievergunning, ligplaatsvergunning en standplaatsvergunning |
Risico | Toelichting | Beheersmaatregel |
Het niet realiseren van de ontkadering stedelijk beleid. | De volgende prestaties zijn afhankelijk van het realiseren van het project het ontkaderen stedelijk beleid (zie programma 4): - Percentage vergunningen dat beschikt wordt binnen 3 weken (lees: flitsvergunningen) - Binnen wettelijke termijn beschikken van omgevingsvergunningen met een uitgebreide procedure | Actief sturen in de lijn en de samenwerking in het project. |
2.2 Toegankelijkheid digitale dienstverlening
Prestatie-indicator | Nulmeting | Realisatie 2013 | Begroting 2015 | Streef- waarde | Bron |
Percentage aangeboden telefoongesprekken dat binnen 30 seconden wordt opgenomen | 63% 2010 | 73% | 75% | 75% | CCM |
Percentage telefoongesprekken dat eerstelijns wordt afgehandeld. | 63% 2013 | 63% | 63% | 68% | CCM en Mozard. |
Het behalen van het drempelvrij keurmerk niveau 1 voor www.zaanstad.nl | 100% 2014 | 0% | 100% | 100% | Externe audit |
Activiteiten |
Vangnet organiseren voor burgers die door omstandigheden geen gebruik kunnen maken van de zelfservice |
Externe audit voor drempelvrijkeurmerk www.zaanstad.nl zodat de website van Zaanstad voldoet aan de landelijk gestelde eisen |
Ontwikkelen www.zaanstad.nl tot website die zich aanpast aan gebruik op smartphone, tablet of pc |
Risico | Toelichting | Beheersmaatregel |
Meer dan 180.000 telefoongesprekken per jaar door decentralisaties | De drie decentralisaties in het sociaal domein vragen veel van de gemeentelijke organisatie en dienstverlening. Recente prognose geeft aan dat het aantal telefonische klantcontacten op jaarbasis met 50.000 gaat toenemen, een toename van 25%. Daar is de capaciteit van het KCC-callcenter nog niet op berekend. Bij grote piekbelasting kan het KCC-callcenter veel telefoongesprekken niet meer binnen 30 seconden beantwoorden. | De gemeentelijke organisatie, KCC en sociale wijkteams stemmen onderling goed af om deze nieuwe klantvragen af te handelen. Daarbij is de visie op dienstverlening kaderstellend. Slimme hulpformulieren, maar ook telefonisch of fysiek contact, zorgt voor een juiste verwijzing van alle sociale (hulp)vragen. Bij (snel) toenemend aantal telefonische klantcontacten breidt het KCC zo snel mogelijk haar capaciteit uit. Dit kan tot overschrijding van budgetten leiden. Het kost echter wel drie maanden aan training om een medewerker op basisniveau werkzaam te krijgen, hierdoor zal het weer op niveau brengen van het servicelevel langzaam tot stand komen. |
2.3 Digitaal behandelen van aanvragen
Prestatie-indicator | Nulmeting | Realisatie 2013 | Begroting 2015 | Streef- waarde | Bron |
Percentage producten uit de basisregistratie personen dat digitaal is aangevraagd | 25% 2014 | 20% | 40% | 60% | Mozard en Key2BZ |
Percentage bezoeken stadhuis op afspraak | 16% 2010 | 30% | 40% | 60% | LamsonQ en TimeBlocker |
Percentage bezoekers dat zonder afspraak binnen 30 minuten geholpen wordt | 97% 2010 | 87% | 80% | 80% | LamsonQ |
Activiteiten |
Gastvrouw en gastheer inzetten om burgers te ondersteunen bij het digitaal aanvragen van producten en diensten van de gemeente |
2.4 Onderhouden en digitaal ontsluiten Zaanse historie
Prestatie-indicator | Nulmeting | Realisatie 2013 | Begroting 2015 | Streef- waarde | Bron |
Percentage bevolkingsregisters over de periode 1850-1910 dat gedigitaliseerd is | 0% | 0% | 80% | 100% | Digitaal gemeentearchief |
2.5 Informatievoorziening
Binnen de gemeente worden naast de maatschappelijke taken ook taken uitgevoerd die ondersteunend zijn aan de organisatie. De opgave is om die ondersteuning zodanig te leveren, dat de rest van de organisatie zich kan richten op haar maatschappelijke kerntaken. Het gaat dan om het bieden van de juiste randvoorwaarden voor een goede werkomgeving, het ondersteund worden bij verschillende administratieve processen en managementtaken en geadviseerd worden over de inzet van mens en middelen. In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt dit verder uiteengezet. Voor dit programma worden die ondersteunende taken uitgelicht waarbij sprake is van een directe relatie met en zichtbaarheid voor inwoners, ondernemers en instellingen. Voorbeelden hiervan zijn het verwerken van subsidieaanvragen, het kunnen betalen van facturen van leveranciers en zorgvuldige procedures bij het inkopen en aanbesteden van diensten, leveringen en werken. Maar ook de toegankelijkheid van fysieke en digitale omgevingen van de gemeente zijn belangrijk als visitekaartje voor de gemeente. Waarbij veiligheid als een vanzelfsprekend kan worden ervaren.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Realisatie 2013 | Begroting 2015 | Streef- waarde | Bron |
Percentage facturen betaald binnen 30 dagen | 74% | 84% | 90% | 100% | EnterpriseOne |
Percentage incidentele subsidies dat binnen termijn is afgehandeld | 73% | 73% | 90% | 100% | Mozard |
Percentage WOB-verzoeken dat binnen termijn is afgehandeld | Realisatie 2014 | Onbekend | 100% | 100% | Mozard |
Maatregelen getroffen voor een veilige digitale omgeving voor dienstverlening | Voldoende | Voldoende | Voldoende | Goed | Externe audits |
Activiteiten |
Ontwikkelen en implementeren van Contract- en Bestelmanagement waardoor het proces van inkoop en aanbestedingen en het proces verwerken van facturen wordt gestroomlijnd en digitaal wordt ondersteund |
Investeren in bedrijfskapitaal en beleidsvoering ICT-beveiliging om te zorgen dat systemen en digitale loketten permanent functioneren en gegevens beschermd zijn |
Centraal monitoren dat alle WOB-aanvragen worden geregistreerd en tijdig worden afgehandeld |
Uitvoeren van het nieuwe digitale subsidieproces voor uitgaande subsidies conform de algemene subsidieverordening |
Risico | Toelichting | Beheersmaatregel |
Financiële schade en imagoschade voor de gemeente bij het niet behalen van wettelijke termijnen op administratieve processen. | Voor zowel het betalen van facturen als voor het tijdig beantwoorden van WOB-verzoeken is in de wet geregeld dat de gemeente een boete moet betalen wanneer hier aanspraak op wordt gedaan bij het overschrijven van een termijn. Het moeten betalen van een boete kan worden aangemerkt als een financieel risico. Over het behalen van wettelijke termijnen door overheden wordt jaarlijks melding gemaakt in diverse media. Daarbij wordt dan ook veelal de vergelijking gemaakt tussen gemeenten. Het niet goed scoren op dergelijke benchmarks kan leiden tot imagoschade. | Voor het proces van tijdig afhandelen van facturen zijn in het verleden verschillende quick-wins doorgevoerd die ook tot resultaat leiden. Op dit moment loopt een organisatiebreed project waarbij ook maatregelen worden getroffen op systeemniveau. Verder leert de ervaring dat tijdige communicatie met leveranciers over bijzonderheden ten aanzien van hun factuur voldoende is om onvrede te voorkomen Voor het beantwoorden van WOB-verzoeken is in 2013 en 2014 een gemeentebreed project gestart om zowel het proces als een systeem hiervoor in te richten. Zodoende is de afhandeling goed te monitoren. |