4 Toegang & aansluiting onderwijs
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie 2013 | Begroting 2015 | Streef- waarde | Bron |
Percentage schoolverlaters zonder diploma | 3,6 (2012) | 2 | 2 | 3 | Oberon |
Percentage geslaagden havo-vwo | 39 (2012) | Onbekend | 42 | 42 | Oberon |
4.1 Onderwijsklimaat
Prestatie-indicator | Nulmeting | Realisatie 2013 | Begroting 2015 | Streef- waarde | Bron |
Het percentage van de IHP-projecten dat is aanbesteed en door bouwheer in uitvoering is gebracht of gereed is in 2017. | 0% | 55% | 76% | 90% | Eigen registratie |
Activiteiten |
Uitvoering van het IHP-programma |
We zetten in op zo veel mogelijk voorzieningen op één locatie |
Samenbrengen van voorzieningen voor kind en gezin |
Risico | Toelichting | Beheersmaatregel |
Vertraging in de realisatie | Discussies en/of aanpassingen in kaders kunnen leiden tot vertraging door extra tijd voor inpassing en extra kosten. | Vroegtijdig omgeving betrekken in plannen, zodat kaders in vroeg stadium helder zijn. |
4.2 Goede aansluiting
Prestatie-indicator | Nulmeting | Realisatie 2013 | Begroting 2015 | Streef- waarde | Bron |
Het percentage herplaatste VSV'ers | 56% (2012) | Nog niet bekend | Ntb | 70% | RMC-gegevens |
Het percentage doorstroom vmbo(g)t, resp. k naar MBO 3-4, uitgesplitst naar techniek en overig (2012: 96, resp. 79) (streefwaarde: handhaven boven landelijk gemiddelde) | 96 resp. 79 | Nog niet bekend | Ntb | handhaven boven landelijk gemiddelde | DUO-bestanden en lokale onderwijsgegevens |
Activiteiten |
De gemeente wil samen met het onderwijsveld gemeenschappelijke ambities formuleren over onderwerpen waar beide partijen belang bij hebben |
We stimuleren talentontwikkeling d.m.v. inzet subsidiegelden brede schoolontwikkeling |
We voeren de wettelijke taak van leerlingenvervoer uit, waarbij we oog hebben voor maatwerk en de ingang van de Wet passend onderwijs |
Risico | Toelichting | Beheersmaatregel |
Uitblijven van startkwalificaties, weinig doorstroom hbo. | PO geeft (bindend) advies over het niveau van leerlingen op het voortgezet onderwijs. De leerlingen in grensgebied vmbo-havo worden veelal doorverwezen naar vmbo. Het percentage havo-vwo is onder het landelijk gemiddelde. De instroom in Zaanstad op het havo-vwo blijft achter. Hierdoor zijn er minder geslaagden havo-vwo. Zonder diploma havo+ is het niet mogelijk om een vervolgopleiding te doorlopen op hbo(+)-niveau. Het eenzijdige en lage opleidingspeil van de Zaanse bevolking werkt remmend op economische ontwikkeling. En er is, qua niveau, kans op mismatch tussen onderwijs en arbeidsmarkt. | Samenwerkingsverbanden en gemeente maken afspraken omtrent leerlingen op grensgebied van havo-advies. Onderzoek vmbo-havo-combinatie. Beter toerusten potentiële havo-kandidaten middels projecten (zoals BSA). Stimuleren doorleren na diploma op vmbo-niveau en beter toerusten potentiële havo-kandidaten middels projecten (zoals BSA). Samenwerkingsverbanden en gemeente maken afspraken omtrent leerlingen op grensgebied van havo-advies. |
Onduidelijkheid over behalen percentage herplaatste VSV‘ers | De invoering van de entreeopleiding, het bindend studieadvies, het verkorten en intensiveren van de opleidingen en het aanscherpen van het referentieniveau taal en rekenen (2010) leiden mogelijk tot een hogere uitval. Jongeren van wie de inschatting is dat zij geen diploma op mbo 2-niveau halen, zullen zich mogelijk wenden tot de gemeente. Oplopende jeugdwerkloosheid en de afname van stageplaatsen bemoeilijkt nog het behalen van de doelen. | Voorkomen van uitval door preventieve spreekuren leerplicht. Inzet van Jongerenloket en RMC-functies. Monitoring van uitval. Overleg met de partners over resultaten. Verlengen Convenant 'Aanval op de uitval' |
Opleidingskeuzen die niet optimaal zijn voor aansluiting arbeidsmarkt. | Werken in de techniek wordt te weinig als een aantrekkelijk toekomstperspectief gezien. Mis-match in vraag en aanbod. | Door samenwerking van onderwijs en bedrijfsleven, projecten stimuleren zoals: de leerwerkmakelaar en leerwerkstraat. Techniek wordt op scholen vanaf het PO gestimuleerd. |